Saturday, July 15, 2017

Allah Ada

Dear Diary,

A very good message sent by a good friend:

Dalam dunia ni, semua benda bergerak dalam zon masa masing-masing.

Ada yang masih single.
Ada kahwin 20 ribu belanja, sebulan dah berpisah.
Ada yang dah kahwin 10 tahun tapi masih belum ada anak.
Ada yang baru kahwin bulan lepas, hari ni dah mengandung.

Ada yang grad umur 23 tapi terpaksa tunggu 5 tahun sebelum dapat kerja tetap.
Ada juga yang grad umur 29 tapi lepas grad terus dapat kerja jawatan tetap.

Ada yang muda lagi umur 25 jadi CEO tapi umur 50 dah meninggal.
Ada juga yang umur 50 baru jadi CEO dan hidup sampai umur 90.

Zon masa kita semua tak sama.
Jadi tak perlu merasa kita 'tertinggal' hanya bila nampak orang lain lebih berjaya.
Masa kita belum sampai.
Obama retired at 55, tapi Trump 'bermula' pada umur 70.
Hanya zon masa mereka saja yang berbeza.
Tapi sama-sama dapat jadi Presiden.

Ada yang dipanggil Datuk pada usia 47 tahun, dan ada yang dah ada cucu di umur yang sama.
Malah ada yang baru menimang cahaya mata pertama di umur yang sama.

Ada yang 'depan' dari kita.
Tapi ada jugak yang 'belakang' kita.
Semua orang bergerak dalam laluan yang berbeza pada zon masa yang berlainan.

Allah ada perancangan berbeza untuk kita semua.
Jangan dengki, jangan sakit hati, jangan sedih.
Mereka bergerak dengan zon masa mereka dan kita pun ada zon masa sendiri.

You are not late.
You are not early.

You are just on time.
Jangan stress.

Percayalah bahawa perancangan Allah jauh lebih baik, rezeki kita telah dicatit olehNya.

Siapa nak jaga kita bila kita dah tua?

Ada orang, dia susah hati kerana belum bertemu jodoh.
Difikirannya siapalah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada orang, dah berkahwin tapi belum punya anak, pun terfikir siapakah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada orang, ada anak, tapi hanya seorang, pun terfikir, kalau dia kerja jauh siapalah yang nak jaga aku nanti.

Ada orang, anaknya semua lelaki.
Juga terfikir siapalah yang akan jaga aku nanti.
Nak ke menantu perempuan aku nanti jaga aku.

Ada orang, anaknya semua perempuan, sama juga.
Terfikir kalau semua tu nanti ikut suami masing-masing, siapalah yang nak jaga aku nanti.

Apa masalah kita sebenarnya?

Kita letakkan masa depan kita di tangan manusia.
Di tangan anak.
Di tangan suami.

Walhal yang jaga kita itu ALLAH.

Berapa ramai orang yang anaknya ramai, cukup nisbah lelaki perempuannya, namun masih terabai hidup bersendirian di rumah usangnya sehingga meninggalnya juga seorang diri.

Berapa ramai juga orang yang saya jumpa hidupnya tidak bertemu jodoh, namun pada usia 60 70 80 masih sihat, boleh urus diri jauh lebih baik daripada orang yang usianya baru jejak 50-an namun sudah sakit lutut jalan bertongkat walau anak anak ada di sisi menjaga.

Itulah kita kata rezeki.
Dan rezeki itu hak Allah.
Yakin.
Yakin.
Yakin.

Jangan runsingkan kerja Allah.
Runsingkan kerja kita yang asik tak siap ni.

Jangan runsing belum ketemu jodoh.
Jangan ribut belum ada zuriat
Jangan sedih hanya kerana beranak sorang
Jangan kalut kalau hanya ada anak lelaki
Jangan cemas jika hanya ada anak perempuan.

Lebih dari itu jangan takbur sangat kita ada jodoh, anak ramai, cukup laki perempuan.

Jangan pertikaikan "eh nanti tua siapa nak jaga kau"
Kita sendiri pun belum tahu nasib kita nanti
Sempat ke kita tua?

Masa depan kita sentiasa di tangan Allah.
Dan Allah itu adil.
Setiap orang akan dapat apa yang Allah kata dia layak dapat.
Kuatkan pergantungan kepada Allah, itu yang paling penting.

Pendek kata
ALLAH ADA.
Jangan takut

13 notes of inspiration:

Anonymous said...

Hello, i think that i saw you visited my site thus i came to “return the favor”.I am attempting to find things to improve my website!I
suppose its ok to use some of your ideas!!

my site: read more

Anonymous said...

Aw, tɦis was an extremely nice post. Taking a few minutes and actual effort tߋ produce ɑ superb article… but whɑt can I saу… I hesitate ɑ lot and nevеr manage to get neаrly anything done.



Hегe іѕ my web site: https://www.youtube.com/watch?v=YMeZdyQnoRE

Anonymous said...

Excellent blog you have here.. It's difficult to find
high-quality writing like yours these days.
I seriously appreciate individuals like you! Take care!!

Anonymous said...

Touche. Solid arguments. Keep up the good work.

Anonymous said...

Your method of explaining all in this piece of writing is in fact fastidious, all be able to without difficulty understand it, Thanks a
lot.

Anonymous said...

Hmm it appears like your website ate my first comment (it was extremely
long) so I guess I'll just sum it up what I had written and say,
I'm thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog blogger but I'm still new to everything.
Do you have any suggestions for first-time blog
writers? I'd really appreciate it.

Anonymous said...

I know this site provides quality based posts
and additional material, is there any other site which presents these kinds of things in quality?

Anonymous said...

This blog was... how do I say it? Relevant!! Finally I've found something that helped me.
Many thanks!

Anonymous said...


Hello! I could have sworn I've been to this website
before but after reading through some of the post I realized it's new to me.
Nonetheless, I'm definitely glad I found it and I'll be book-marking and checking back often!

Anonymous said...

I want to to thank you for this great read!!
I definitely loved every bit of it. I've got you book-marked to look at new
things you post…

Anonymous said...

Highly energetic post, I liked that a lot. Will there be a part 2?

Anonymous said...

Usually I don't read article on blogs, but I would like to
say that this write-up very pressured me to take a look at and do
it! Your writing taste has been amazed me. Thanks, quite nice article.

Anonymous said...

Heya i'm for the first time here. I found this board and
I find It truly useful & it helped me out much. I hope
to give something back and help others like you aided me.