Thursday, August 25, 2011

Irfan's Chattering

Dear Diary,

Salam penghujung Ramadan semua.

Saya Irfan, ni blog Mama saya tapi hari ni saya nak enter frame jap. Mama lambat sangat update pasal saya. Asyik-asyik cerita pasal abang and kakak je. Sekali-sekala saya nak gak jadi star. Sebab tu hari ni saya take over tulis entry pasal diri sendiri.

Ok, lets see…last Mama update pasal saya dah laaaama dah. Time tu saya baru 6 bulan. Kita sambung dari situ ye.

Kakak pegang pinggan la tu, mesti gi kat kakak

6 bulan – Saya sangat suka makan. Saya tak start makan solid food dengan Nestum or biskut Farley macam abang & kakak tapi saya terus makan bubur nasi. Sekarang saya dah makan macam-macam. Pantang saya tengok pinggan, pasti saya ngendeng orang yang pegang pinggan tu. Apa yang orang suap, semua saya makan.

7 bulan – Saya dah boleh berdiri sambil berpaut or pegang pada barang. Saya tak belajar duduk tapi saya terus berdiri.

Emm, bestnya ada banyak tanah dalam pasu-pasu tu

8 bulan – Saya dah tumbuh gigi. Sekarang saya dah ada 4 batang gigi. Saya dah pandai tepuk tangan dan saya akan enjut-enjutkan badan bila dengar muzik rancak. Lagu iklan pun layan.

9 bulan – Saya sangat sukakan “adventure”. Walaupun ada laluan yang lapang dan mudah, saya lebih suka laluan mencabar seperti bawah meja dan bawah kerusi. Saya amat tertarik dengan barang-barang hiasan rumah yang tersusun indah, baju yang terlipat rapi, rempah ratus yang beraneka di dapur, tanah dalam pasu. Memang akan saya tolong “kemaskan” lagi.

Sekarang saya dah 10 bulan. Sejak minggu lepas, saya dah cuba-cuba bertatih. Dah angkat kaki try susun langkah nak berjalan tapi saya masih takut-takut gayat lagi. Saya dah boleh panjat-panjat tau tapi tak pandai turun. Saya dah pandai “tunjuk perasaan” dan berebut mainan /barang dengan kakak.

Kakak nak bagi tak, kalau tak Irfan tarik rambut

Last sekali, sebenarnya saya dah pandai cakap. Puas saya bersuara tapi nape orang tak faham apa yang saya cakap. Oooh, maybe bahasa saya terlalu advance untuk semua orang kot.

Till later (kalau ada chance boleh saya mencelah lagi!).

2 notes of inspiration:

Ermayum said...

adorable irfan -way to go boyyyyyyyyyy

err i dah wish u ke? xpala lagi sekali

unai wishing u selamat hari raya maaf salah silap dari zaman u sampai la ni terkaasar bahasa terguris terasa apa apa ye

have a great and happy raya and be safe

Unaizah said...

Ermayum - Dah banyak akal this little fella. Same goes to you dear. Selamat hari raya to you & famili. Sorry for everything. Drive safely. Have a fantastic raya.